The ROCK Artist

ico Nanou Jacobs

Op uitnodiging van The ROCK artist residency ben ik vorig jaar in augustus afgereisd naar Noorwegen om mij daar een maand lang te focussen op tekenen. Ik had geen vooropgezet plan maar wilde mij juist laten verrassen en inspireren door de natuur en de nieuwe omgeving die ik daar zou aantreffen. Ik ben een onderzoekende tekenaar en werk graag vanuit intuïtie en spontaniteit.

Na een ‘korte stop’ in Oslo met een bezoek aan het Munchmuseum ben ik per bus afgereisd richting Eker Gård. Deze busreis van circa vier uur is, naast eigen vervoer, de enige mogelijkheid om bij de residency te komen. Het is een prachtige groene afwisselende route.

Eker Gård is van oorsprong een boerderij en ligt in de gemeente Skammestein. Tegenwoordig is het een culturele plek voor kunst, workshops en exposities op korte afstand van de plaats Beitostølen.

Ik was de eerste buitenlandse gastkunstenaar op The ROCK residency. Het was dus ook voor gastvrouw Anni Onsager een beetje uitzoeken, afstemmen op de behoefte van de kunstenaar. Vooraf hebben we wel contact gehad over vervoer, tekenbenodigdheden of andere wensen.

Op de locatie had ik een eigen kleine, goed uitgeruste hut tot mijn beschikking en kon ik gebruik maken van de auto om erop uit te trekken. Een auto is wel een vereiste om de omgeving te kunnen zien. Openbaar busvervoer is er ook, maar niet zo frequent als wij hier gewend zijn.

Verder had ik op Eker Gård de beschikking over een groot atelier in de schuur. Hier kon ik dagelijks op elk tijdstip werken. Deze ruimte heb ik tijdens mijn verblijf ook gebruikt om werk te tonen aan bezoekers van Eker Gård. Dit was een geweldige bijkomstigheid tijdens mijn verblijf, om geïnteresseerde bezoekers mee te nemen in mijn tekenwereld. Het heeft zelfs geleid tot de verkoop van een tekening.

Tijdens mijn residency werd Eker Gård officieel als culturele plek geopend door de burgemeester van Skammestein. Deze erkenning werd een weekend lang feestelijk gevierd met genodigden. Voor deze speciale gelegenheid heb ik samen met Anni een tekeninstallatie gemaakt, gebaseerd op beweging, een knipoog naar mijn ‘winddrawings’. Deze installatie was samen met de bestaande Ibsen expositie van Anni doorlopend te bezichtigen in de schuur.

Twee winddrawings in de berken gemaakt, als test. Er zijn hier weinig bomen op het terrein viel mij op

 

Tijdens mijn residency waren er geen andere kunstenaars aanwezig op Eker Gård. Wel vond er een schilderworkshop plaats in de ruimte naast mijn atelier. Met Anni had ik regelmatig koffiemomentjes en deelden we onze levenservaringen uit over het leven, het kunstvak en de Noorse cultuur.

Wat mij opviel, zo stil en alleen maar water horen stromen

Vanuit Eker Gård is het ongeveer zeven kilometer rijden tot Beitostølen het bergdorp verderop, met winter- en zomersport activiteiten, dat grenst aan‘National park Jotunheimen. Deze omgeving heb ik al wandelend en tekenend verkend. Dichterbij huis op loopafstand ontdekte ik de bossen van Skammestein.

De route was afwisselend, natte paden, houtenplanken, langs enkele cabins, door wilgen en over omgevallen boomstammen

Als je buiten werkt zoals ik vaak doe, ben je afhankelijk van het weer. Het was een ongewone, zeer natte augustus maand werd mij verteld. Het weer was daardoor medebepalend voor mijn daginvulling. Mijn dagen vulden zich eigenlijk vanzelf, het was improviseren en flexibel zijn. Het ene moment nog binnen werkzaam aan mijn tafel in de hut of in de schuur, het andere moment trok ik erop uit om enkele uren buiten te gaan tekenen.

Het is bewolkt en heb mijn rugzak ingepakt met wat tekenspul, lunch en regenkleding.  Ik heb geen wandelstokken bij, het is niet echt klimmen vandaag

Anni heeft mij de eerste keren meegenomen, afgezet en wegwijs gemaakt met de wandelroutes in het gebied rond Beitostølen. Ook hebben we samen een namiddag ‘cloudberries’ (veenbes) geplukt in de bergen (Noorse delicatesse) en heeft zij mij de zomerweides en boerderijen van de boeren uit de dalen laten zien. Op mijn wandeltochten maakte ik observaties van het landschap.

Ik maak onderweg enkele ‘krastekeningen’ van de paden met oilpastels. Hoe langer ik doorwerk, hoe sneller de kracht van de tekening afneemt. Al lopend en even stoppend vul ik pagina’s in mijn schetsschrift

De afwisseling en verscheidenheid aan natuur en landschappen gaven mij voldoende inspiratie om mee aan de slag te gaan. De ruige dichte bossen, de weidse lege berghoogvlakte, de stenige rotsen en het water bleven mij dagelijks uitdagen. Het mappen van dit landschap heeft uiteindelijk een velerlei aan tekeningen en notities opgeleverd.

Het toeval van de oneffe oppervlak van de stenen voelen als extra laag, wat iets extra’s toevoegt aan de schriftuur van de tekening, een combi van kleur-patroon-textuur.

Bij terugkomst, landschappen proberen te componeren.

Als ik in de buitenlucht werk kies ik voor handzame papierformaten, iets wat makkelijk mee te nemen is in weer en wind. Ik heb veelal gewerkt met houtskool, waterverf, oliepastel, fineliner, tape, inkt en potlood. Mijn favoriete papiersoorten zijn molskine papier en fabriano papier.

Houtskool gebruikt wat ik daar gevonden heb

Ik kijk terug op een fantastische inspirerende tijd in Noorwegen. Ondanks de slechte zomer heb ik enorm genoten van de kleuren, de rust en uitgestrekte weidsheid. Ik heb de ongerepte natuur van dichtbij even mogen ervaren. Speciale dank aan Anni Onsager van Eker Gård voor de kans die zij mij geboden heeft. Voor meer informatie over The ROCK artist residence te Eker Gård, zie de website: The Rock | Eker Gård – artist in residence.

De maanden na mijn thuiskomst heb ik in mijn atelier vier grote kleureninstallaties gemaakt (4×1.30m). De kleuren, weidsheid en stilte van het Noorse landschap vroegen nog om verbeeld te worden. Zo voelde het. Ik was nog niet klaar met mijn Eker Gård ervaring.

Niet wetend hoe, ben ik maar begonnen met gouache op papier en het mengen van kleuren die refereerde aan het Noorse landschap. Hierbij ook gebruikmakend van de kleurstalen en kleurstudies uit mijn residencytijd. Ik kreeg al gaandeweg meer inzicht in kleurenleer en het gebruik van gouache. Uiteindelijk bracht het grote formaat met ‘de pixels’ aan kleuren me bij de stilte die ik in Noorwegen ervaren heb.

www.nanoujacobs.nl

@nanoujacobs_art

nl_NL_formalDutch