Succesvol ondernemen als kunstenaar

  • landelijke instellingen

Organisaties Art is A Guaranty en Cultuur+Ondernemen organiseerden een aantal Artist Meetings, waarin kunstenaars samen met experts onderzochten hoe ze hun onafhankelijke maatschappelijke en economische positie kunnen verstevigen en uitbreiden. In BK-informatie geven we van elke Artist Meeting een verkorte weergave van de verslagen die Cultuur+Ondernemen maakte van de bijeenkomsten. Deze keer nuttige informatie over ondernemen als kunstenaar en hoe je jouw verhaal vertelt. Eva Kaldenbach, trainer bij en eigenaar van De Verhalenmakerij, legt in drie stappen uit hoe tot een bezield verhaal komt.

Dagelijks krijgen we zoveel informatie op ons bord, dat we selectief moeten zijn in de informatie die we toelaten. Hoe zorg je als kunstenaar of maker voor een goed verhaal, dat precies die samenwerkingspartners, kopers of fans aanspreekt die bij jouw beroepspraktijk passen? Het gaat erom dat je volgers of toehoorders antwoord geeft op de vraag ‘what’s in it for me?’. Als je vertelt over jouw werk moet het voor de ander meteen duidelijk zijn, dat je hen raakt in het hart. Belangrijk, want keuzes – zoals de keuze om te luisteren, te volgen of om bijvoorbeeld te kopen – maken we met ons gevoel, en niet met ons hoofd.

Welke drie stappen helpen om tot een bezield verhaal te komen?

Stap 1. Gooi je kunst (tijdelijk) overboord

Natuurlijk: je verhaal gaat over je kunst. Het gaat over wat je doet en hoe je dat doet. Maar welbeschouwd is de kunst die je maakt een middel. Je wil je publiek iets laten erváren, of je je er bewust van bent of niet. En precies die drijfveer: dáár gaat het in je verhaal om. Dat is de gemene deler waar anderen zich in kunnen herkennen. Het vormen van je eigen verhaal, betekent dat je moet inzoomen. Niet op je creatieve werk, maar op de vraag: Waar kom jij elke dag je bed voor uit? Wat wil je bereiken bij de mensen die jouw werk zien?

Stap 2. Maak het persoonlijk

Er was een moment waarop je koos voor het kunstenaarschap. En er was een moment dat je besloot te maken wat je nu maakt, hoe intuïtief ook. Die persoonlijke drijfveren maken een verhaal uniek en tegelijkertijd herkenbaar voor anderen. Wat je deelt, is afhankelijk van wat bij jou past. Zorg voor sprekende anekdotes of beeldende voorbeelden die jouw beweegredenen onderstrepen. Met zo’n persoonlijk verhaal trek je mensen aan die bij jouw werk passen.

Stap 3. Blijf schaven

Je verhaal is nooit af, je blijft je immers ontwikkelen. Het steeds aanpassen en bijschaven van je verhaal hoort er dus bij. Toets je verhaal bij kritische anderen. Waar in het verhaal werden zij gegrepen? En waar haakte ze af? Wat vonden ze sterk, en wat minder? Dit kan wanneer het eerste verhaal op papier staat, maar ook gedurende de jaren die volgen. De feedback van mensen om je heen is waardevol: het zorgt voor fijne input om je verhaal nog verder aan te scherpen.

Lees het hele artikel op de website van Cultuur+Ondernemen

Dit verslag is gebaseerd op de vierde bijeenkomst van de Artist Meetings 2023, een reeks van vier sessies waarin kunstenaars samen met experts onderzoeken hoe ze hun onafhankelijke maatschappelijke en economische positie kunnen verstevigen en uitbreiden. De Artist Meetings bieden reflectie, inzicht en concrete tips om stappen te maken in je eigen praktijk. Artist Meetings 2023 is een initiatief van Art is A Guaranty, filmmaker en art manager Annick Vroom, politiek geëngageerd beeldhouwer en conceptueel beeldend kunstenaar Caspar Berger en Cultuur+Ondernemen.

Meer Artikelen

ADVERTENTIES