Kansen creëren via LinkedIn

ico

  • landelijke instellingen

Hoe autonoom je ook werkt, een netwerk om je heen als kunstenaar is fijn. Bijvoorbeeld omdat dit zorgt voor interessante samenwerkingen, een prettige sparringpartner, verkoop van werk, nieuwe opdrachten, financiering of (deelname aan) een tentoonstelling. LinkedIn is een goed medium om online aan zo’n netwerk te werken. Volgens trainer Brendy Batenburg is LinkeIn een social mediakanaal waar je inspiratie uit kunt halen én waar je kunt bouwen aan een netwerk. Hoe pak je dat aan? Batenburg definieert drie stappen.

1. Zorg voor een goede binnenkomer

LinkedIn kun je opsplitsen in twee verschillende delen: een tijdlijn met posts van mensen uit je netwerk (plus advertenties) en je een eigen profiel. Het profiel is je persoonlijke landingspagina waarop je laat je zien wie je bent en wat je maakt. Net als in het echte leven, geldt ook hier: een eerste indruk maak je maar een keer.

Banner

Die eerste indruk begint al met iets heel simpels. Stel dat de banner (de brede foto aan de bovenkant van je profiel) meteen laat zien wat voor werk je maakt, het maakt bijvoorbeeld in één blik duidelijk dat jij dé illustrator bent die men zoekt. Als je dat goed aanpakt en mooi zichtbaar maakt, heb je meteen het juiste publiek te pakken.

Opties voor een goede banner:

– zorg voor een logo of herkenbare huisstijlkleuren
– denk aan een duidelijke slogan
– maak in een paar woorden helder wat je doet en voor wie
– kies voor een representatief (kunst)werk als banner

Bekijk vooral ook banners op profielen van collega’s voor inspiratie.

Banner aanpassen?

Ga in je profiel naar de brede foto bovenaan de pagina > klik rechtsboven op het potlood > voeg een mooie bannerfoto toe.

 

Nodig uit tot actie

Wat wil je dat degene doet die je profiel bezoekt: een kop koffie drinken ter kennismaking, een afspraak plannen om te sparren of het portfolio bekijken op je website? Je regelt dit via de ‘link in bio’, de link die je onder je profielfoto en titel kunt plaatsen.

Link in bio toevoegen?

Zet eerst de ‘creator modus’ aan. Deze optie vind je in het derde blok onder je profielfoto. Belangrijk: voor deze modus moet je voldoen aan bepaalde criteria. Zo moet je minimaal 150 connecties hebben. Zie je de creator modus niet, dan kan het dus daaraan liggen.

Ga vervolgens naar het blok in je profiel waar ook je titel en je profielfoto staat. Klik in dit blok op het potlood rechtsboven > scrol in het pop-upmenu helemaal naar beneden en selecteer ‘aangepaste knop toevoegen’ > voeg in het eerste veld een link toe, en in het tweede veld een call to action (bijvoorbeeld: ‘bekijk hier mijn portfolio’) > vergeet niet om op te slaan.

 

Laat zien wat jou uniek maakt

Licht dingen uit waar je extra trots op bent of die goed laten zien wat je doet. Er zijn tal van mogelijkheden. Zo kun je in een speciaal blok voor uitgelichte items vastzetten, afbeeldingen delen of links toevoegen. Zie het als een portfolio op kleine schaal.

Uitgelichte items toevoegen?

Klik bovenaan je profiel op de knop ‘profielonderdeel toevoegen’ > onder ‘aanbevolen’ klik je op uitgelicht item toevoegen. Je kunt nu aan de slag. Voeg zo veel items toe als je wil. Je kunt ook kiezen voor één item, dat daardoor extra veel aandacht krijgt.

 

Een goede titel is goud waard

Hoe kom je bij mensen in het vizier? Deels doordat zij met LinkedIn zoeken op bepaalde termen. Daarom is een goede titel in je profiel onmisbaar. Zorg dat hier belangrijke zoektermen in terugkomen, zoals dat wat je bent en doet, bijvoorbeeld beeldend kunstenaar of illustrator. In de titel kun je verder specialisaties aangeven.

Titel aanpassen?

Via het blok onder de banner > klik op het potlood rechtsboven > scrol naar kopregel en pas deze naar wens aan.

 

2. Vind en benut kansen

Wanneer je al een tijd op LinkedIn actief bent, heb je misschien een aardig netwerk opgebouwd. Je ziet je allerlei posts van connecties, aangevuld met hier en daar een advertentie. Natuurlijk, daar kán wel eens een mooie kans tussen zitten. Maar waarom zou je afwachten tot er iets op je pad komt? Via LinkedIn kun je hier namelijk ook zelf naar op zoek.

LinkedIn heeft een zoekfunctie. Het veld daarvoor zit linksboven de tijdlijn. (Klik op ‘home’ om hier te komen). Hier kun je allerlei zoekwoorden invullen. Bijvoorbeeld: ‘zoek illustrator freelance’. Dit zorgt voor zoekresultaten. Klik bovenaan op het filter ‘bijdragen’. Je ziet dan alle posts die jouw zoekwoorden bevatten. Filter ook nog even op ‘nieuwste’ (bovenaan bij ‘sorteren op’) en je hebt de meest actuele resultaten te pakken. Misschien vind je een leuke oproep voor een wedstrijd of klus, of kom je op het spoor van een interessante persoon of organisatie die je nog niet kende. En zo kun je je netwerk uitbreiden met relevante nieuwe partijen of contacten.

Tips

  • Gun jezelf de tijd om te experimenteren met verschillende combinaties van zoekwoorden. Je vindt meestal niet meteen wat je zoekt.
  • Interessante post gevonden? Sla ‘m op voor later. Dat doe je door in de post rechtsboven op de drie bolletjes te klikken en te kiezen voor ‘opslaan’. Opgeslagen posts vind je terug links naast je tijdlijn onder ‘mijn items’.
  • Klik eens door op de persoon of organisatie die een interessante bijdrage deelde. Wat doet deze persoon of organisatie? En is dat interessant voor jou? Als het antwoord ja is kun je de persoon of organisatie volgen. Ook toekomstige posts komen dan automatisch in jouw tijdlijn.

3. Blijf zichtbaar en creëer een netwerk met interessante content

Zelf actief zijn op LinkedIn is een onmisbaar onderdeel van kansen benutten. Zo weten potentiële kopers, samenwerkingspartners of opdrachtgever je sneller te vinden.

Zorg voor duidelijkheid en structuur

Voor volgers is het fijn als ze weten wat ze bij je kunnen halen. Dat blijkt uit je profiel, uit de manier waarop je op anderen reageert en uit de bijdragen die je zelf deelt. Door te werken met een aantal vaste thema’s is je verhaal consistent. In je bijdragen kun je zo steeds uit wisselende onderwerpen kiezen.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • kennis delen, omdat jij veel kunt vertellen over een bepaalde techniek of manier van werken
  • de ontwikkeling van je praktijk
  • je persoonlijke waarden
  • interessante samenwerkingen of exposities

Kies voor kwaliteit

Hoe vaak je post, is afhankelijk van wat je zelf wilt. Belangrijk om te weten is dat de kwaliteit van een bijdrage van invloed is op het uiteindelijke bereik. Hoe relevanter een post voor je beroepspraktijk en werkveld, hoe beter het helpt een netwerk te vinden dat bij je past. Kortom: post niet omdat je moet, maar omdat je iets interessants te melden hebt. Dat maakt het posten bovendien leuker. Daag jezelf wél regelmatig uit om die interessante verhalen te vinden in je eigen werk. En tag daarbij ook mensen met wie je samenwerkt.

Een carrousel (een post met verschillende afbeeldingen waar je horizontaal doorheen scrolt) toevoegen aan je bijdrage werkt goed op LinkedIn. Volgers klikken vaker op je post (want ze willen alle plaatjes zien), wat voor het algoritme betekent dat je post hoger wordt gewaardeerd. Een carrousel is een vierkante pdf die bestaat uit verschillende pagina’s. Zo’n pdf kun je maken in verschillende opmaakprogramma’s of Powerpoint. Canva heeft zelfs een speciale optie voor LinkedIn, waardoor de pdf meteen het juiste formaat heeft.

Reageer

Reacties en interacties op posts zijn bepalend voor wie jouw bijdragen zien, en wat jij ziet. Het heeft dus zin om te reageren op interessante bijdragen van anderen (met een comment of een like). En reageer ook op anderen die op jouw bijdragen reageren. Je hebt zo zelfs invloed op hoe lang een post zichtbaar is in de tijdlijn van anderen. Wanneer je op een post reageert, ook op een post van jezelf, is die opnieuw in de tijdlijn te zien.

Lees het volledige artikel hier, op de website van Cultuur en Ondernemen

 

 

Dit verslag is gebaseerd op de eerste bijeenkomst van de Artist Meetings 2023, een reeks van vier sessies waarin kunstenaars samen met experts onderzoeken hoe ze hun onafhankelijke maatschappelijke en economische positie kunnen verstevigen en uitbreiden. De Artist Meetings bieden reflectie, inzicht en concrete tips om stappen te maken in je eigen praktijk.
Artist Meetings 2023 is een initiatief van Art is A Guaranty, filmmaker en art manager Annick Vroom, politiek geëngageerd beeldhouwer en conceptueel beeldend kunstenaar Caspar Berger en Cultuur+Ondernemen.
nl_NL_formalDutch