Geld voor het maken van kunst

  • financiering
  • landelijke instellingen

Organisaties Art is A Guaranty en Cultuur+Ondernemen organiseerden een aantal Artist Meetings. Kunstenaars onderzochten samen met experts hoe ze hun onafhankelijke maatschappelijke en economische positie kunnen verstevigen en uitbreiden.

In BK-informatie geven we steeds een korte weergave van een van de verslagen die Cultuur+Ondernemen maakte van de bijeenkomsten. Dit keer ging het over het succesvol genereren van geld voor het maken van kunst. Eerst kwam het mecenaat aan de orde, daarna crowdfunding.

Mecenaat

De relatie tussen mecenas en kunstenaar gaat om een gebalanceerde uitwisseling van giften en tegengiften. Het kunstwerk heeft daarin een centrale rol. Iedere geefrelatie kent een eigen dynamiek, een kant-en-klare succesformule bestaat helaas niet. Iedereen kan een mecenas vinden. Het is misschien eenvoudiger voor bekende kunstenaars, maar dat is geen vereiste. En iedereen kan een mecenas worden. Als je rijk bent zal je eerder ruimte hebben om stevige financiële steun te bieden, maar een mecenas kan ook op meer bescheiden en creatieve wijzen bijdragen aan iemands kunstenaarschap. Mecenaat draait in de kern om het stimuleren en beschermen van de ontwikkeling van makers. Dat kan ook in de vorm van aanmoediging, erkenning, draagvlak, netwerk, co-creatie, ruimte en goede raad.

Iedereen kan een mecenas vinden

Het is vaak niet eenvoudig om te laten weten dat je steun nodig hebt. Omdat de regering inzet op een stevige vraagcultuur, wordt kunst in maatschappelijke discussies snel weggezet als ‘goed doel’, een armlastig domein dat ‘gered’ moet worden. Maar het onderhouden van een geefrelatie is geen kwestie van je hand ophouden. Het is belangrijk om goed na te denken over wat je je gevers wilt teruggeven voor hun steun en wat niet. Het is een kwestie van uitwisselen en de balans zoeken.

Het is vaak niet eenvoudig om te laten weten dat je steun nodig hebt

Een succesvolle geefrelatie is dus wederkerig, maar anders dan bij reguliere verdienmodellen zijn er geen harde afspraken over de transacties. Het is belangrijk in gedachten te houden dat je als kunstenaar veel teruggeeft voor de steun die je ontvangt: intellectueel kapitaal, inspiratie, diepgang, context, inhoud, prestige, betekenis, interessante verhalen – allemaal zaken die niet te koop zijn. En die door gevers worden ervaren als meer dan adequate tegengift voor hun steun.

Als kunstenaar ben je expert op gebied waar een kunstverzamelaar een passie voor heeft. Neem je gever mee naar het museum en deel en kennis en je blik. Je kunt je gever ook uitnodigen in je atelier en inzicht geven in je artistieke proces. Blijf als kunstenaar aan het stuur zitten en bepaal zelf in hoeverre je daar open voor staat.

Crowdfunding

In plaats van één grote gever kun je via crowdfunding heel veel kleine gevers zoeken die je werk ondersteunen. Je bouwt zo meteen een ‘fanbase’ op van geïnteresseerden. Omdat je jezelf moet presenteren, word je gedwongen om goed na te denken over je eigen positionering. Daarnaast promoot je met crowdfunding meteen je eigen werk. Het is belangrijk om goed voor de donateurs te zorgen: door ook na afloop van het project de donateurs op de hoogte te houden van je werkzaamheden, zorg je voor een duurzame fanbase.

Tips voor succesvolle campagnes

  • Communiceer open, concreet en publieksgericht over waar je het geld aan gaat besteden. Het is voor gevers leuker om bij te dragen aan een tentoonstelling dan aan ‘productie- en administratiekosten’.
  • Zorg voor urgentie. Je publiek moet impact kunnen maken – hun (kleine) donatie moet echt een verschil maken. Met name aan het begin en einde van een campagne (de ideale looptijd is 35 dagen) is de urgentie hoog: dan hebben gevers echt het gevoel dat ze iets mogelijk maken.
  • Investeer in een duurzame relatie met je ondersteuners. Bouw een band met ze op via updates en houd ze na het project als fanbase betrokken met bijvoorbeeld een nieuwsbrief.
  • Begin ‘stil’: in de eerste week van de campagne benader je mensen die je hoe dan ook steunen, zoals familie en goede vrienden. Wanneer er al donaties zichtbaar zijn, wordt de drempel voor anderen lager om te doneren. Op dat moment benader je bijvoorbeeld mensen uit je netwerk via social media. De derde stap is future fans, mensen die je nog niet kent maar die via via over je campagne horen. Op die manier zul je tegen het einde van je campagne donaties ontvangen van onbekenden.
  • Wees niet bang om te herhalen: mensen hebben vijf tot zeven keer nodig om te zien waar je mee bezig bent en tot een donatie over te gaan.
  • Houd in je begroting rekening met de tegenprestaties: die kosten ook geld. Probeer ook te voorkomen dat die te veel moeite opleveren.
  • Durf buiten de gebaande paden te denken.

Het uitgebreide artikel van Cultuur+Ondernemen vindt u hier.

Meer Artikelen

ADVERTENTIES