Verandering

ico Xandra Nibbeling

Aan veel dingen ontkomen we niet. Zoals aan de situatie – of moet ik zeggen situaties – waarin de wereld zich nu bevindt. En of we nou willen of niet, we ontkomen ook niet aan ‘de politiek’, en daarmee ook niet aan ‘kunst en politiek’.

Kunstenaars reageren op de wereld op hen heen. Dat kan gaan van de directe omgeving, die van het eigen leven tot en met ingewikkelde politieke situaties wereldwijd. Kunstenaars becommentariëren de wereld om zich heen of proberen die te veranderen door een nieuw perspectief te bieden. Misschien gaat kunst nog het meest over verandering. Of het nou om een stilleven of een maatschappkritisch project gaat; een kunstenaar laat zien: zo kan het ook, zo had het ook gekund, zouden we het ook zo kunnen doen?

Kunstenaars reageren op de wereld op hen heen

Al zijn er genoeg mensen die niet van verandering houden, toch is verandering een onlosmakelijk deel van het leven. Behoefte aan verandering kan te maken hebben met een menselijke drang naar betekenis, afwisseling, uitdaging en groei. Als iets alsmaar dezelfde uitstraling heeft, hetzelfde uiterijk, is aan de ene kant die herkenning fijn en veilig, maar aan de andere kant: we ijken minder goed naar iets wat al jarenlang hetzelfde is.

Als BK-informatie kregen we ook de behoefte aan verandering. Al zijn er in de loop van bijna vijftig jaar BK-informatie best wat veranderingen geweest – inhoudelijk en uiterlijk, website, social media, podcasts, lezingen, projecten – we bleven altijd aan hetzelfde basisontwerp van het blad vasthouden. Tot dit nummer.

Zo veel mogelijk kunstenaars konden hun voordeel doen met de informatie die werd geboden. Dat is nog steeds onze doelstelling

Zie hier, een nieuw ontwerp (waarvoor bureau Stof Rotterdam verantwoordelijk is). Daarin gingen we een stapje verder. We wilden de eenvoudige, heldere uitstraling behouden, herkenbaar blijven en tegelijkertijd meer lucht, meer eigentijdsheid in het ontwerp. Dat is in onze ogen goed gelukt: we zijn veranderd zonder onze identiteit te verliezen.

De keuze voor zwart-wit was destijds een keuze om het blad zo goedkoop mogelijk aan te kunnen bieden, zodat zo veel mogelijk kunstenaars hun voordeel konden doen met de informatie die werd geboden. Dat is nog steeds onze doelstelling. Echter, het prijsverschil tussen zwart-wit drukken en kleur is nu zo klein dat het verwaarloosbaar is. Ook omdat we meer foto’s laten zien dan voorheen, vonden we het een goed moment om op kleur over te stappen.

Wij (van BK-informatie) denken dat onze nieuwe verschijningsvorm gelukt is. We hopen dat u het met ons eens bent.

We zijn benieuwd naar uw reactie.

Met grote dank aan Albert en Kyra! 

nl_NL_formalDutch