Na een maand merk je: hier gebeurt altijd wel iets wat heel heftig is
Deze week is Esther Didden in Vlissingen op de werkplek van Dani Ploeger. Dani studeerde klassieke muziek aan het conservatorium. Ook toen al hield hij van het experiment, dus als hij voor twee jaar naar Ramallah kan (zo’n twintig jaar geleden) om muzieklessen te geven aan jonge Palestijnen, doet hij dat. Hamas won destijds de verkiezingen en de situatie was zeer gespannen, vaak gewelddadig. Het was heftig. Hij zag er aangrijpende taferelen. Sindsdien maakt hij geen muziek meer, want deze ervaring leidde tot het besef dat hij kunst wil maken die zich bezighoudt met actuele maatschappelijke thema’s. Momenteel onderzoekt hij de relaties tussen technologie en macht, onder andere in Rojava in Noord-Syrië en in Kenia.
Westerse media vinden zo’n project fantastisch, maar wat het doet met de leerlingen staat daartoe niet in verhouding
