• Gebroken Lijn

    Gebroken Lijn

    Eind maart werd in Breda het kunstwerk Gebroken Lijn van Tamar Frank onthuld. Aan Frank was gevraagd een werk te maken voor een plein op een viaduct dat zowel naar de schrijfster Marga Minco verwijst als een visuele verbinding legt tussen Oud-Breda en Ginniken, waar Minco werd geboren. Een complexe en mooie opgave, geïnitieerd door…

  • Alleskunners? Bemiddelaars in de veranderende stad

    Alleskunners? Bemiddelaars in de veranderende stad

    Het kan taai zijn, het proces dat voorafgaat aan het realiseren van kunstprojecten in de openbare ruimte. Veel krediet bouw je er ook niet mee op, omdat veel ervan onzichtbaar blijft voor het publiek. Kunstwerken verschijnen als het ware uit het niets. Logisch dus misschien, dat het aantal professionals dat zich hiermee bezighoudt relatief klein…

  • Twintig jaar QKunst

    Twintig jaar QKunst

    Twintig jaar geleden richtte Véronique Baar QKunst op. Ze was tot dat moment conservator van een bedrijfscollectie. Ze merkte dat de medewerkers nieuwsgierig waren naar de collectie en er graag meer van wilden weten maar dat hedendaagse kunst ook ver van hun belevingswereld af stond. Door QKunst (een speelse verwijzing naar de q in haar…

  • How to start a movement

    How to start a movement

    “Wil je in beweging komen voor het klimaat maar weet je niet hoe? Je hoeft het niet allemaal alleen te verzinnen! Wij helpen jou op weg via How to start a movement: een avontuurlijk postproject van kunstenaar Merel Smitt, in samenwerking met collectief de Onkruidenier & Humanistisch Verbond”. Toen Esther Didden dit in de nieuwsbrief…

  • Gemene grond

    Gemene grond

    Gemene Grond is een kunstprogramma in de openbare ruimte dat zich tot en met 2030 ontwikkelt ten westen van het oude centrum van Utrecht. Een belangrijk doel van Gemene Grond is om door middel van kunst bij te dragen aan een openbare ruimte waarin alle mensen, dieren en planten goed gerepresenteerd worden. Het programma stelt…

  • Open Call Amersfoort

    Open Call Amersfoort

    Volgend jaar vindt voor de tiende keer de open call plaats van de gemeente Amersfoort. Voor Esther Didden een mooie aanleiding om in gesprek te gaan met Leontine Sies en Marieke Sikkens, beiden verantwoordelijk voor het beeldende kunstbeleid van Amersfoort.

  • ’t Huis van de Liefhebber

    ’t Huis van de Liefhebber

    De Helmondse kunstenaar Tinus Derks werkte aan een plan waaraan iedereen die kunst maakt mee zou kunnen doen. Na zijn overlijden gaven twee goede vrienden zichzelf de opdracht om zijn idee alsnog te realiseren en sinds kort is het centrum van Helmond een levendige broedplaats rijker. Esther Didden sprak met Julienne Tullemans en Ine van…

  • Coupure Knardijk

    Coupure Knardijk

    Wel eens gehoord van Strukton? Het is een Nederlands bouw- en spoorbedrijf met ruim 6600 medewerkers en een jaaromzet van zo’n twee miljard euro. Ze houden zich bezig met ontwerp, financiering, bouw, beheer en onderhoud van (grootschalige) infrastructuur. Kortom, een zakelijke wereld waarin (hele) grote bedragen omgaan en voortdurend allerlei belangen op het spel staan.…

  • Kunst om te nuttigen

    Kunst om te nuttigen

    Op het station van Breda bevinden zich sinds enkele jaren twee grote vitrines voor kunst. Dit jaar programmeert KOP (Kunstenaars Ontwikkel Platform) deze; in de maanden april, mei en juni was Loran van de Wier aan de beurt. Gedurende de expositieperiode organiseerde hij enkele ontmoetingen. Esther Didden bezocht er één.

  • Creative placemaking

    Creative placemaking

    “RAUM is de plek die we samen maken. Op het Berlijnplein in Leidsche Rijn (Utrecht) ervaar je hoe leuk het is als we de publieke ruimte net wat anders en creatiever inrichten”, staat te lezen op de website van RAUM. Esther Didden bezocht RAUM en sprak er met Theo Tegelaers.

  • Cultuur in het publieke domein van Tilburg

    Cultuur in het publieke domein van Tilburg

    Op een koude, stormachtige maandag in maart fietst Esther Didden samen met Arno van Roosmalen, adviseur kunst in de openbare ruimte, door Tilburg. Ze zien veel goede en interessante kunstwerken, waaronder Draaiend Huis van John Körmeling dat zijn rondgang doet. Genoeg gesprekstof.

  • Vooruitkijken

    Vooruitkijken

    Op tafel ligt de Volkskrant waarin een uitgebreid interview staat met Job Hof. Hij werd onlangs 100 jaar en omdat de Volkskrant ook 100 jaar bestaat, interviewt de krant mensen met dezelfde leeftijd. In het artikel wordt ze kort genoemd, kunstenaar Dike Hof, de journalist beschrijft hoe haar vader een van haar beelden laat zien…

  • Het Tschumipaviljoen

    Het Tschumipaviljoen

    Aan de rand van het centrum, vlak bij het Groninger Museum, staat op een brede groenstrook het Tschumipaviljoen. Sinds een jaar worden daar site specific kunstwerken gemaakt. Esther Didden ging er op bezoek en schreef erover.

  • De hedendaagse kunstpraktijk

    De hedendaagse kunstpraktijk

    Als je als kunstenaar werk maakt voor de openbare ruimte dan heb je, na verloop van tijd, meestal flink wat werken in die openbare ruimte staan. Na de feestelijke onthulling wil je een kunstwerk graag loslaten en je concentreren op nieuw werk, maar de praktijk laat zien dat loslaten er eigenlijk niet bij is. Opeens…

  • Vogelvrij

    Vogelvrij

    Kunst in de openbare ruimte is kwetsbaar. Als de eigenaar, vaak een gemeente, het werk niet onderhoudt, sta je als kunstenaar behoorlijk machteloos.

  • Ontdek de Nacht

    Ontdek de Nacht

    Kunstenaars Ontwikkel Platform, oftewel KOP, in Breda zet zich al jaren in om startende kunstenaars de kans te geven zich te ontwikkelen, met name als het gaat om de opdrachtenpraktijk. Dat doet het door activiteiten aan te bieden in combinatie met een kunstopdracht.

  • Rebus

    Rebus

    In 1991 organiseerde het Centraal Museum de tentoonstelling Nachtregels. In de Utrechtse binnenstad waren tijdelijke kunstwerken van kunstenaars uit binnen- en buitenland te zien, alleen ‘s avonds en ‘s nachts. Aan alle deelnemende kunstenaars werd gevraagd een werk te maken waarin de relatie tussen woord en beeld naar voren kwam. De tentoonstelling functioneerde vooral in…

  • De rechtspositie van de kunstenaar

    De rechtspositie van de kunstenaar

    Kunstwerken in de openbare ruimte worden soms verwijderd, verplaatst of opgeslagen en in zulke gevallen is er voor kunstenaars meestal weinig geregeld. Ze kunnen zich beroepen op het auteursrecht (zie ook pagina 10) of persoonlijkheidsrecht, maar bij het werken in de openbare ruimte schieten beide meestal tekort. Hierover sprak Esther Didden met kunstenaar Peter Struycken…

  • Regenboogkunstwerk

    Regenboogkunstwerk

    Op 12 maart jongstleden werd in het centrum van Leiden werk van Koen Hauser onthuld: Het Regenboogkunstwerk. De opdracht kreeg hij van COC Leiden; zij wilden een zichtbaar permanent kunstwerk voor de (lokale) Regenboog Community. De titel is overigens een voorlopige titel. Inwoners zijn nadrukkelijk uitgenodigd om voorstellen te doen, maar in de volksmond voldoet…

  • Kunst in de openbare ruimte: van participatie naar stadspromotie

    Kunst in de openbare ruimte: van participatie naar stadspromotie

    Na twintig jaar werken aan de kunst in de openbare ruimte van Rotterdam nam Siebe Thissen eind 2021 afscheid. BK-informatie vroeg hem terug te blikken op de afgelopen twee decennia. Wat valt hem op en wat is er veranderd?

  • Terp fan de Takomst

    Terp fan de Takomst

    Deze serie gaat over opdrachtgeverschap en de openbare ruimte. Er wordt steeds een situatie geschetst vanuit het perspectief van de verteller. Dat kan een kunstenaar zijn en/of een opdrachtgever. We willen een beeld schetsen van de kunstenaarspraktijk: wat gaat er goed, wat komt een kunstenaar zoal tegen bij werken in de openbare ruimte en hoe…

  • Opdrachtenbeleid Amsterdam UMC

    Opdrachtenbeleid Amsterdam UMC

    Deze serie gaat over opdrachtgeverschap en de openbare ruimte. Er wordt steeds een situatie geschetst vanuit het perspectief van de verteller. Dat kan een kunstenaar zijn en/of een opdrachtgever. We willen een beeld schetsen van de kunstenaarspraktijk: wat gaat er goed, wat komt een kunstenaar zoal tegen bij werken in de openbare ruimte en hoe…

  • Herstel land art Flevoland

    Herstel land art Flevoland

    Provinciale Staten van Flevoland stelt 500.000 euro beschikbaar voor herstel de vier oudste landschapskunstwerken in Flevoland: De Groene Kathedraal, Aardzee, de omgeving van het Observatorium en Sea Level. De restauratiewerkzaamheden starten zo snel mogelijk.

  • Textiel Festival Twente, de 1e editie

    Textiel Festival Twente, de 1e editie

    Deze serie gaat over opdrachtgeverschap en de openbare ruimte. Er wordt steeds een situatie geschetst vanuit het perspectief van de verteller. Dat kan een kunstenaar zijn en/of een opdrachtgever. We willen een beeld schetsen van de kunstenaarspraktijk: wat gaat er goed, wat komt een kunstenaar zoal tegen bij werken in de openbare ruimte en hoe…

  • kunst op het plein

    kunst op het plein

    Enkele maanden geleden dwaalde Esther Didden door het historische centrum van Utrecht. Het Centraal Museum was op dat moment dicht vanwege de coronamaatregelen maar op het aangrenzende plein stond een enorme grote boze boom.

  • Een kunstenaarsfee die geen kunstenaarsfee bleek te zijn

    Een kunstenaarsfee die geen kunstenaarsfee bleek te zijn

    Esther Didden sprak met Niels Albers, kunstenaar en ontwerper.

  • Kunst in dienst van de leefomgeving

    Kunst in dienst van de leefomgeving

    Op zijn website heeft beeldend kunstenaar Edwin Stolk de projecten waaraan hij werkt(e) opgedeeld in drie categorieën: in ontwikkeling, uitgevoerd, niet uitgevoerd. Met name die laatste categorie valt op, waarom zou je gestrande projecten publiek maken?

  • BK-lezing op 2 juli

    BK-lezing op 2 juli

    Belangrijkste conclusies voor de toekomst van kunst in de openbare ruimte.

  • Historia Magistra Vitae

    Historia Magistra Vitae

    Esther Didden praat in de rubriek ‘Opdrachtgeverschap en de Openbare Ruimte’ met opdrachtgevers en kunstenaars. Deze keer met beeldend kunstenaar Sjef Henderickx (1944) wiens werk en leven zijn doordrenkt met historisch besef.

  • Vertrouwen

    Vertrouwen

    In 2017 zette de IJsselbiënnale zichzelf met een big bang op de kaart als het Nederlandse equivalent van Beaufort en Emscherkunst; een kilometerslange tijdelijke tentoonstelling in de IJsselvallei met talloze kunstwerken die je fietsend kon bekijken.

nl_NL_formalDutch